Mat og drikke før, under og etter trening

Før trening:

– Spis middag helst 1-1,5 time før trening. Da får kroppen din tid til å fordøye maten og du presterer bedre.
– Alle som driver med idrett burde spise et måltid hver 3-4 time. Hvis du trenger forslag til hva du burde spise, se Olympiatoppen og Sunn Jenteidrett

 

Under trening:

Det er viktig å få i seg drikke underveis på trening, under ser du hva du skal ha med deg på trening for å få det til:

– ta med vannflaske på trening og ha den med deg på oppvarming og på kanten inne i bassenget
– Hvis du synes du mister litt energi (blir slapp) mens du trener, ha med en banan, rosiner eller en flaske med saft som du kan få i deg mens du trener for å få energi

For tips til hva du kan spise underveis, se Olympiatoppen
Hvis du lurer på hva noen av de beste jenteutøverne spiser se her, Marit Bjørgen og Tora Berger

Etter trening:

– Alltid ha med noe mat; banan, annen frukt eller en skive til å spise rett etter trening! Selv om du skal rett hjem etterpå så er det viktig for at musklene dine skal restituere seg («komme seg igjen fort») at du får i deg mat rett etterpå.
– Dere som var på kosthold kurset i våres husker kanskje også «sjokolademelk – rådet»?

Restitusjon = HVILE
Alle idrettsutøvere må passe på å få nok hvile! Det betyr at en skal sove, slappe av slik at musklene får kommet seg igjen.