Her kan du lære mer om hva du skal spise for å bli bedre!

Kosthold og prestasjon – hvorfor er det viktig?

Gode matvaner i hverdagen og før/etter trening er viktig for å kunne;
– prestere/fokusere på trening
– bygge muskler og forebygge skader
– du får en raskere «gevinst/premie» på framgangen din

Her kan du lese noen fakta ark fra Olympiatoppen – de som hjelper de aller beste innen norsk idrett til å bli enda bedre (eks. Amund Gismervik, Heidi Løke, Gunn-Rita Dahle, Petter Northug, Therese Johaug, Marit Bjørgen, Aksel Lund Svindal, Torstein Horgmo)
Olympiatoppens fakta ark om mat 

I våres hadde vi besøk av «Sunn Jenteidrett» som snakket med oss om kosthold og trening. Dere fikk også anledning til å stille spørsmål og få noen svar på ting dere lurte på. Disse har også en flott hjemmeside med god informasjon om mat og kosthold for idrettsutøvere. Sunn Jenteidrett

Noen ganger møter man også spørsmål om mat og vekt i idretten. Det ser dere også på Sunn Jenteidrett sine sider. Det aller viktigste med vekt og mat i forhold til når man driver med idrett er at en ikke skal bry seg om vekt før en blir voksen, det betyr 18 år og oppover. Det viktigste inntil da er at man får i seg riktig mat slik at en får mest ut av treningen, blir sterk og vokser slik man skal. Under ser dere farer ved slanking når man driver med idrett:

– Du mister muskelmasse
– Skjelettet ditt blir svakere
– Du blir mindre fokusert og presterer dårligere på treningene
– Du kan bli mer irritert
– Selv om du trener like mye så får du ikke fremgang